Bardienstregeling

Bardienstregeling


 

De Commissie Beheer & Onderhoud is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het bardienstreglement. Daarvoor is deze regeling opgesteld. De commissie beheert de bardienstplanner en stelt op basis van de aangeleverde informatie (competities, toernooien etc.) de bardiensten vast.

 

Algemene hoofdlijnen

  • Jaarlijks betalen seniorleden, die op 1 januari 18 jaar zijn of ouder, een verplichte bardienstbijdrage. Deze bardienstbijdrage wordt door het bestuur vastgesteld.
  • Voor nieuwe leden, die in de loop van een jaar lid zijn geworden, wordt de bardienstbijdrage naar rato vastgesteld (ingaande vanaf de 1e van de maand volgend op de aanmelddatum).
  • Deze bardienstbijdrage kan worden terugverdiend door het draaien van één of meerdere bardiensten.
  • De volgende leden mogen wel bardiensten draaien, maar hoeven de bijdrage niet te betalen:

o  Seniorleden, die in het betreffende bardienstjaar 76 jaar worden of ouder.

o  Ereleden, leden van verdiensten en rustende leden.

o  Over overige ontheffingen beslist het dagelijks bestuur.

  • Aktieleden betalen geen bardienstbijdrage en mogen ook geen bardiensten draaien.
  • Vrijwilligers krijgen bardienstpunten ter waarde van de bardienstbijdrage. De lijst met vrijwilligers wordt jaarlijks door het bestuur vastgesteld.


Puntensysteem

  • Iedere bardienst vertegenwoordigt een bepaald aantal punten. Het aantal punten, waarmee een bardienst wordt gewaardeerd, staat in het planningsschema bij de betreffende bardienst vermeld.
  • Per behaald punt kan een evenredig deel van de bardienstbijdrage worden terugverdiend.
  • 1 Punt vertegenwoordigt een waarde van 1 euro.
  • Leden, die in een betreffend jaar geen of onvoldoende punten hebben behaald, krijgen hun inleg niet of gedeeltelijk terug. Leden, die een overschot aan punten hebben, krijgen deze vergoed.


Bardiensten afkopen

  • Leden, die geen bardienst willen draaien, kunnen dit doorgeven aan bdplanning@de-mast.nl. Zij krijgen hun bardienstbijdrage in dat geval weliswaar niet terug, maar worden wel vrijgesteld van verdere berichtgeving omtrent de bardiensten.


Regels m.b.t. het inplannen van de bardiensten

  • Leden worden via de mail geïnformeerd over het inplannen van de bardiensten.
  • Het inplannen van bardiensten geschiedt via de KNLTB-ClubApp van de vereniging.
  • Lukt het niet om bardiensten in te plannen, dan kan de hulp worden ingeroepen van de Commissie Beheer & Onderhoud. Stuur in dat geval een e-mail naar bdplanning@de-mast.nl.
  • Het bardienstrooster wordt op 1 december, voorafgaand aan ieder nieuw bardienstjaar voor een heel jaar opengesteld.
  • In de maand december kunnen alle bardienstmedewerkers een aantal bardiensten inplannen, ter waarde van een maximumaantal punten dat door de Commissie Beheer en Onderhoud wordt vastgesteld.
  • Afhankelijk van hoe de december-planning verloopt, zal de Commissie Beheer en Onderhoud vanaf 1 januari met een plan komen om eventueel nog openstaande bardiensten verder op te vullen.
  • Te allen tijde geldt de regel dat er door één bardienstmedewerker niet meer dan 1 bardienst per week mag worden ingepland.
  • Het is toegestaan om het puntenaantal van een partner over te nemen, als deze ook lid is van de vereniging.
  • De Commissie Beheer en Onderhoud heeft de bevoegdheid om bardiensten uit de planning te halen en/of bardiensttijden aan te passen. Dit gebeurt altijd in overleg met de eventueel al ingeplande bardienstmedewerker.
  • De Commissie Beheer en Onderhoud heeft te allen tijde de bevoegdheid om (indien wenselijk) van dit reglement af te wijken.


Tussentijdse aanvullingen van nieuw in te plannen bardiensten tijdens het bardienstjaar

  • Tijdens een bardienstjaar zullen er regelmatig bardiensten aan het bardienstrooster worden toegevoegd. Denk hierbij aan competitiedagen, wicom, gezelligheidstoernooien en feestavonden. Alle bardienstmedewerkers ontvangen hierover via de mail bericht.


Overzicht en uitbetaling vergoedingen

  • Een overzicht van het persoonlijk puntenaantal is voor iedere bardienstmedewerker in te zien in de ClubApp. Zowel het aantal behaalde punten is zichtbaar, als ook het aantal nog te behalen punten.
  • Het uitbetalen van de vergoedingen vindt plaats na het verstrijken van ieder bardienstjaar.
  • Voor leden, die geen bardienstbijdrage hebben betaald, maar wel bardienst hebben gedraaid, geldt dat aan het eind van het bardienstjaar het bedrag van de bardienstbijdrage alsnog in mindering wordt gebracht op hun eindtotaal. Door deze maatregel wordt de te ontvangen vergoeding voor alle bardienstmedewerkers uiteindelijk gelijkgesteld.


Het annuleren van al ingeplande bardiensten

  • Alle ingeplande bardiensten kunnen door de bardienstmedewerker zelf tot 14 dagen voor de betreffende datum worden geannuleerd. Dat kan gewoon met behulp van de ClubApp.
  • Als na deze termijn een al ingeplande bardienst niet kan worden uitgevoerd, is de medewerker zelf verantwoordelijk voor vervanging. De verandering dient in dat geval (vooraf) te worden doorgegeven aan de bardienstplanning. Als er geen vervanging kan worden gevonden, dient ook contact te worden opgenomen met de bardienstplanning (bdplanning@de-mast.nl).
  • De bardienstvergoeding zal komen te vervallen, als er geen bardienst wordt gedraaid. Dit kan het geval zijn bij b.v. ziekte of wanneer het park vanwege slechte weersomstandigheden moet worden gesloten.


Eerder sluiten

  • Van de bardienst wordt verwacht dat hij of zij (b.v. bij slechte weersomstandigheden) het paviljoen minimaal een uur openhoudt. Als er dan nog geen zicht is op bezoekers, dan kan de medewerker tot sluiting van het paviljoen overgaan. Het puntentotaal van de bardienst blijft in dat geval gewoon behouden.


 

Regeling vergoeding bij overname bardiensten buiten de reguliere bardiensttijden

  • Het kan voorkomen dat een bardienst ten einde is en dat er nog (veel) bezoekers in het paviljoen aanwezig zijn. In dat geval is het toegestaan om de verantwoordelijkheid om af te sluiten over te dragen op een andere (nog aanwezige) bardienstmedewerker. Voor deze overname ontvangt de ‘nieuwe’ bardienstmedewerker in principe geen vergoeding. Mocht de betreffende ‘nieuwe’ bardienstmedewerker denken wel in aanmerking te kunnen komen voor een vergoeding, dan kan hij hiertoe een verzoek indienen bij bdplanning@de-mast.nl. Geef in de mail een korte omschrijving van de situatie en de tijd. Het is natuurlijk ook altijd mogelijk om zelf langer door te gaan met de bardienst. Eventueel tegen een vergoeding. Deze dien je dan ook op de hierboven beschreven manier aan te vragen.


Zelfstandig gebruik maken van de Masterij door actieve bardienstmedewerkers

  • Een bardienstmedewerker heeft te allen tijde de bevoegdheid om de Masterij te openen en te sluiten. Dus ook buiten de reguliere tijden om kan een bardienstmedewerker in het paviljoen om er, b.v. met zijn eigen tennisgroepje wat te consumeren. Voorwaarde is wel dat alles weer netjes achtergelaten wordt.


Het inwerken van nieuwe bardienstmedewerkers

  • Het inwerken van nieuwe bardienstenmedewerkers geschiedt door middel van het draaien van een doordeweekse dag- of avonddienst onder begeleiding van een ervaren medewerker.
  • Het inplannen van een ‘inwerk-bardienst’ kan door de nieuwe bardienstmedewerker zelf worden geregeld. De nieuwe bardienstmedewerker plant daarvoor de dienst op de gebruikelijke wijze in. Echter, hij dient ook een mail te sturen naar bdplanning@de-mast.nl, met daarin de gegevens betreffende het ingeplande tijdstip en het verzoek om begeleiding. De bardienstplanning zal dan onderzoeken of er op het gewenste tijdstip bardienstbegeleiding beschikbaar is. Ook kan de nieuwe bardienstmedewerker zelf op zoek gaan naar een ervaren begeleider.
  • De puntenwaardering voor een ‘inwerk-bardienst’ is dezelfde als die van de reguliere bardienst.
  • De punten van een inwerkbardienst tellen niet mee voor het gestelde maximumaantal punten dat een bardienstmedewerker mag behalen.
  • Voor het draaien van alleen maar doordeweekse ochtenddiensten (deze zijn eenvoudiger), volstaat het inwerken tijdens een ochtendbardienst. Voor het draaien van avonddiensten dien je daadwerkelijk een avonddienst bij te wonen. Deze zijn in de regel wat gecompliceerder.


Verplicht behalen van het IVA-certificaat:

  • Het is wettelijk verplicht om als bardienstvrijwilliger aantoonbaar een IVA-certificaat (Instructie Verantwoord Alcoholschenken) in je bezit te hebben zodra je bardiensten gaat uitvoeren. Niet alleen de club, maar ook jij als lid bent strafbaar, indien dit IVA-certificaat bij controle niet getoond kan worden.
  • Deze verklaring kan worden verkregen door het afleggen van de test op de volgende webpagina: https://www.nocnsf.nl/iva. Het is een vrij eenvoudige en interessante test, waar je ook nog eens het één en ander van opsteekt.
  • Een kopie van dit certificaat kan worden gestuurd naar bdplanning@de-mast.nl.


Knelpunten

  • Bij knelpunten waar dit reglement niet in voorziet, neemt de Commissie Beheer & Onderhoud een besluit.


Share by: