Huishoudelijk Reglement Bardiensten TPV De Mast


Werkzaamheden vóór het afsluiten van de bardiensten:

  • Met een sopje dienen alle vieze/gebruikte tafels afgedaan te worden, zowel binnen als buiten de Masterij.
  • Alle stoelen buiten dienen schuin tegen de tafels te worden geplaatst, zodat in geval van regen het water niet op de stoelen blijft liggen.
  • Klap ook alle parasols buiten in. Als het gaat stormen, dan waaien ze kapot.
  • Alle prullenbakjes op de tafels dienen schoon en leeg te zijn en eventueel voorzien van nieuwe plastic zakjes.
  • De bar dient in zijn geheel schoon achtergelaten te worden. Dus indien wenselijk met een sopje afnemen.
  • Als er bier is getapt dan dient de afvoer van het opvangblad doorgespoeld te worden met heet water. Gebruik hiervoor de waterkoker.
  • Alle glazen dienen gespoeld te zijn, de spoelbakken leeg en alle kranen uit.
  • Ook alle dienbladen dienen gereinigd te zijn. Zowel de bovenkant als de onderkant.
  • De lekbak onder het koffieapparaat legen, schoonmaken en het koffiezetapparaat zelf doorspoelen.
  • In de keuken dient alle vaat afgewassen te zijn (ochtenddienst) en/of alle vaat afgespoeld te worden (avonddienst).
  • Achter in het hok dienen alle werkende fustenkoelers vol met bier te liggen. Als dat niet het geval is, dienen deze aangevuld te worden.
  • Volle vuilniszakken dichtbinden en in de container bij de poort deponeren.
  • Vergeet niet om alle lichten in de bar en buiten uit te doen en alle deuren te sluiten. Ook die aan de zijde van de padelbanen.
  • Ook de poort sluiten. De knop daarvan bevindt zich links van de geluidsinstallatie.
  • Is het niet mogelijk om af te sluiten, geef dit dan direct telefonisch door aan Henk Elsenaar (06 5325 1122). Mocht hij niet bereikbaar zijn, stuur dan even een WhatsApp. Na de melding mag je het tennispark gewoon verlaten.


(Extra) werkzaamheden tijdens de bardienst:

  • De ochtendploeg zet de vaatwasser aan en na afloop van de dienst ook weer uit. Als er in de loop van de dag nog activiteiten zijn (bv. competitie en/of Wicom), dan kan de vaatwasser aan blijven staan. Dit kan nagekeken worden in de verenigingsapp onder het kopje ‘club/diensten’.
  • Als er buitensporig zand en/of ander vuil op de vloer ligt, dan graag de vloer vegen. Uiteraard kan dit alleen maar als daar tijd voor is.
  • Ook insecten en ander vuil op de vensterbanken verwijderen.
  • Kijk ook even of de suiker, melk, en koekjes aangevuld moeten worden.


Regels m.b.t. het aftekenen van de aftekenlijst:

  • Iedere bardienstmedewerker dient zijn gedraaide bardiensten op de aftekenlijst persoonlijk en naar waarheid af te tekenen.
  • Uiteraard dien je ook daadwerkelijk bardienst te hebben gedraaid. Als je bv aan het tennissen bent kun je nooit tegelijkertijd officieel bardienst draaien.
  • Heb je korter bardienst gedraaid, dan dien je op de aftekenlijst zelf duidelijk de nieuwe begin- en/of eindtijd aan te geven. Op basis hiervan zal uiteraard ook het puntentotaal worden aangepast.
  • Je mag de Masterij op vrijwillige basis langer openhouden. Wil je hiervoor extra punten aanvragen? Mail dan naar bdplanning@de-mast.nl.
  • Let op! Op doordeweekse dagen kunnen normaliter geen extra punten worden aangevraagd.
  • In het weekend tijdens activiteiten mag je de eindtijd zelf aanpassen (eerder of later), maar gebruik hierbij je gezonde verstand. Als je tijd hebt om buiten gezellig aan te schuiven, is je bardienst eigenlijk voorbij.


Overige aandachtspunten met betrekking tot de bardiensten:

  • Kijk goed, voordat je de deur van het slot haalt, of dat er niet al iemand al in het paviljoen aanwezig is. Wekelijks krijgt de vereniging telefoontjes van de alarmcentrale, omdat het alarm onnodig is afgegaan.
  • Alle hapjes en drankjes dienen te worden aangeslagen op de kassa. Als ze niet hoeven te worden afgerekend, dan kunnen ze worden weggeboekt op de betreffende groep of commissie.
  • Het aantal gratis consumpties voor eigen gebruik tijdens de bardienst bedraagt maximaal 1 per 2 uur. De rest van de drankjes is voor eigen rekening.
  • De verkoopprijzen van de consumpties zijn bepaald op basis van bepaalde hoeveelheden. Het gebeurt vaak dat bardienstmedewerkers deze hoeveelheid ver overschrijden. Met name is dit het geval bij de verkoop van wijn, port en andere sterk alcoholische dranken. Omdat uiteindelijk het één en ander financieel weer rechtgetrokken moet worden, gaan hierdoor misschien andere consumpties onnodig in prijs omhoog. Zorg daarom voor een eerlijke verdeling.
  • Sterke dranken (zoals Mierlo’s Pit, Likeur ‘43’ en jonge jenever) dienen altijd te worden geschonken in de langwerpige borrelglaasjes.
  • Laat het spoelwater niet onnodig hard doorlopen, maar pas het aan aan wat wenselijk is.
  • Om hygiënische redenen is het wenselijk om de ijsblokjes niet met de handen aan te raken. Gebruik daarvoor de grijptang of pak meteen het betreffende glas en gebruik deze als schep om het ijs vanuit de koeler in het glas te doen.
  • Om hygiënische redenen is het ook niet toegestaan om een glas bovenaan bij het drinkgedeelte vast te pakken. Pak alle glazen zoveel mogelijk aan de zijkant/onderkant vast.
  • Glazen, die gebruikt zijn voor de Latte Macchiato dienen met een afwasborstel afgespoeld te worden, alvorens ze in de vaatwasser worden geplaatst. Op deze wijze wordt de melkaanslag in het glas verwijderd.
  • De bardienst mag altijd beslissen om de snackpan aan te (laten) zetten. Alle snacks dienen altijd vooraf afgerekend te worden en alles dient na afloop weer netjes te worden opgeruimd. Vergeet ook niet om de afzuiger hierbij aan en uit te zetten.


  • De sleutel van de poort ligt in het AED-kastje in de hal. Je hebt hem nodig als b.v. een ziekenauto het sportpark op wil rijden.